برد ماشین لباسشویی یکی از قطعات بسیار مهم دستگاه است و مغز اصلی آن به حساب می‌آید، که قطعات آن‌ها تا سال‌ها در صورت نگهداری درست کار می‌کنند، شمان عزیزان، برای نگهداری واستفاده صحیح از این قطعه ماشین لباسشویی باید اطلاع کافی داشته باشید. در این مقاله ساری سرویس به مشکلات اساسی برد ماشین لباسشویی می‌پردازد، و علت‌های گوناگون در مورد خرابی برد ماشین لباسشویی را بررسی می‌کند. بنابراین اگر بخواهیم در این مورد اطلاعات کافی داشته باشیم، این مقاله به نحوه تعمیرات برد ماشین لباسشویی و نگهداری و حتی برای خرید برد ماشین لباسشویی به شما کمک خواهد کرد.

برد ماشین لباسشویی مغز دستگاه می باشد و نیاز هست تا در مورد آن بیشتر بدانیم

برد کنترل لباسشویی چیست

پس از گذشت چندین سال از اختراع لباسشویی و پیشرفت علم در این صنعت، شاهد تحولات عظیمی بوده و برد ماشین لباسشویی با مدار چاپی در اختیار مصرف‌کننده قرار گرفته. و این برد وظیفه دارد تا در زمان استارت توسط دکمه power شروع به دریافت برنامه مد نظر و آب‌گیری و فرمان به موتور و شیر برقی‌ها را دارد. این قطعه یکی ازگران‌ترین قطعات لباسشویی است. در صوت خرابی این قطعه فرمان‌های صادره غیرفعال می‌گردند و شما دیگر نمی‌توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید. در صورت معیوب شدن برد کنترل، سعی کنید برق دستگاه را بکشید، زیرا ممکن است برد کنترل دوچار اتصالی شدید شده باشد، شما با قطع این مدار از برق گرفتگی جلو‌گیری می‌کنید البته در سری لباسشویی‌های جدید نوسانات برق توسط برد ماشین لباسشویی کنترل می‌شود.

علت خرابی برد لباسشویی

برد ماشین لباسشویی تقریباً در همه دستگاه‌ها در بالای لباسشویی قسمت جلو قرار دارد، جایی که صحفه نمایش یا دکمه وجود دارد. وقتی این برد دارای نقص فنی باشد یا خاموش می‌شود یا فرمان نمی‌گیرد. اگر همچین مشکلی داشته‌اید بدانید یکی از دلایل وعلت خرابی ماشین لباسشویی است. در ادامه توضیحات کاملتری خواهیم داد.

تعمیرات برد ماشین لباسشویی
نقص فنی راه حل
نوسان برق ممکن است به دلیل نوسان برق خازن‌ها دچار اتصالی شده و این امر باعث سوختن برد شود
نفوذ آب درون ماشین لباسشویی اگر سیم پیچ صدمه ببیند برد می‌سوزد. اگر آب وارد دستگاه شده است بدانید دستگاه دارای برق در اتصال بدنه و آتش سوزی و شاید برد کاملاً بسوزد.
استفاده مکرر از ماشین لباسشویی پس از اتمام یک برنامه شست و شو، برنامه دیگری را آغلز نکنید. زیرا اجازه داد تا قطعات کمی خنک شوند. در غیر این صورت برد دچار مشکل می‌شود.
خازن‌ها ممکن است دلیل خرابی خازن‌های روی برد باشند که در این صورت برد قابل تعمیر است.
فیوز‌ها سوختن فیوز‌ها که با تعویض برد درست می‌شود.
گذاشتن بار بیش از حد مجاز در دستگاه از لباس‌های سنگین مثل پتو استفاده نکنید یا به صورت جداگانه شسشتشو دهید زیرا باعث خرابی در برد ماشین لباسشویی می‌شود.
قرارگیری در محیط هایی با هوای گرم و یا مرطوب رطوبت باعث خرابی در برد و گرما شدید می‌تواند به خازن‌ها آسیب بزند و در نهایت برد دوچار مشکل شود
فرسودگی ماشین لباسشویی برد ماشین لباسشویی و سایر قطعات دارای طول عمر می‌باشند در صورت خرابی این قطعات لباسشویی از کار می‌افتد

موارد بالا علت خرابی برد ماشین لباسشویی می باشد

علائم خرابی برد لباسشویی

به طور کلی برای تشخیص این علائم حتی در هنگام شستشو ممکن است برد ماشین لباسشویی دوچار خطا یا عملکرد نادرست شده باشد. با وجود این علائم باید متوجه شده باشیم که برد لباسشویی دیگر قادر به شسشتشو نیست و زمان تعمیرش فرا رسیده و باید به متخصص واجد شرایط بسپارید. ما در اینجا به برخی از مشکلات پرداختیم.ماشین لباسشویی برنامه مد نظر شما را اجرا نمی کند.ممکن است پنل جلوی لباسشویی دچار مشکل شده باشد یا دکمه ای گیر یا معیوب شده باشد.خاموش شدن ناگهانی ماشین لباسشویی حین کار، ممکن است برد کنترل معیوب شده باشد.برد ماشین لباسشویی خاموش شده و امکان تغییر برنامه نیست.

نقص فنی راه حل
اختلال در اجرای برنامه لباسشویی برنامه را به درستی اجرا نمی‌کند یا روی خشک‌کن نمی‌رود و دمای آب را تنظیم نمی‌کند
عدم کار‌کردن پنل جلویی ماشین لباسشویی اگر پنل جلویی که در دسترستون هست دوچار مشکل شد بدانید این پنل همان برد ماشین لباسشویی است و ظاهراً با مشکل مواجه شده
خاموشی پنل جلویی ماشین لباسشویی ممکن است برق پنل به کلی قطع شده باشد
خاموشی ناگهانی لباسشویی در هنگام شستشو ممکن است شما برنامه لباسشویی را اجرا کرده باشید اما حین کار لباسشویی خاموش شود.
وجود برق بر روی بدنه ماشین لباسشویی بدلیل نفوذ آب به بخش الکتریکی دستگاه بدنه لباسشویی برقدار می‌شود و ممکن است برق شما را بگیرد
ارور در صفحه نمایشگر دستگاه‌های که دارای برد نمایشگر هستند، قادر به نمایش پیغام خطا بر روی نمایشگر هستن شما با خواندن ان پیغام، با توجه به برند دستگاه کد خطا را جستجو کنید.
عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی فرمان صادره تخلیه آب درون لباسشویی توسط برد کنترل انجام می‌شود در صورت خرابی برد ماشین لباسشویی این آب تخلیه نمی‌شود.

موارد بالا علائم خرابی برد ماشین لباسشویی می باشد

تست برد ماشین لباسشویی

خرابی‌های که درون لباسشویی اتفاق می‌افتد ممکن است از سایر قطعات باشد و معمولاً برد‌ها سالمن. ما برای اینکه بفهمیم برد سالم است یا خیر باید یک سری از تست هارا انجام دهیم تا از سالم بودن برد ماشین لباسشویی مطمئن شویم در ماشین لباسشویی‌های جدید و اتومات شما به راحتی شاهد عیب دستگاه هستید. زیرا خطا های ارسالی از برد وارد صحفه نمایشگر لباسشویی شده است.برای تست برد ماشین لباسشویی می‌توانید خروجی‌های برد کنترل را مورد بررسی قرار داده.جهت تست خروجی برد می‌توانید از یک لامپ ۱۰۰ وات ۲۲۰ استفاده کنید و یا از مولتی متر جهت انداره‌گیری استفاده کنید.برای انجام این کار ابتدا دکمه استارت را‌زده و برد لباسشویی را روشن کنید.بعد از روشن شدن برد لامپ یا مولتی متر را روی سر‌های خروجی برد بگذارید البته این کار تخصصی و باید دقت شود سر‌های مشترک نسبت به خروجی اصلی گرفته شود اگر ولتاز مد نظر درست بود یعنی برد سالم است و قطعه مصرف‌کننده آن قسمت معیوب شده است.

نحوه تعمیر برد ماشین لباسشویی

برای تعمیر برد ماشین لباسشویی ممکن است قطعه‌ای از لحاظ ظاهری سوخته یا معیوب شده باشد و با تعویض آن قطعه مشکل برد حل شود اما‌یه سری از تعمیرات نیاز هست تا تمامی قطعات کاملاً تست شوند تا مشکل برد کنترل پیدا شود در صورتی که مشکل بردبه نحوه‌ای باشد که تعمیر آن امکان‌پذیر نباشد باید برد لباسشویی تهیه کنید و برای خرید برد اورجینال حتماً با ما در تماس باشید.برای شروع ابتدا دو شاخه لباسشویی را از پریز برق جدا کنید تا در هنگام باز کردن لباسشویی دوچار برق گرفتگی نشید.سپس کنترل پنل لباسشویی را خارج نمایید.اگر پشت برد گرد و خاک وجود دارد آن را کاملاً تمیز کنید و سوکت‌های برد را مورد بررسی قرار دهیدخازن‌های الکترولیتی باید ساختمان بدون بادکردگی و صافی داشته باشند.هنگامی که تا خوردگی در آن‌ها باشد، مطمئن باشید که این خازن‌ها خراب شده‌اند و باید تعویض شوند.باید در نظر داشت سرما و گرما ممکن است لحیم‌های پشت برد مدار فرمان را شکننده و باعث شود تا قطعه اتصال کافی نداشته باشد.شما سعی کنید اتصالات برد را مورد بررسی قرار دهید لذا تعمیر برد‌های الکترونیکی کاری بسیار تخصصی و حرفه‌ای می‌باشد شما می‌توانید تعمیرات برد خود را به فروشگاه ساری سرویس بسپارید.

نحوه تعمیر خازن برد لباسشویی

اگر مشکلات زیر را داشته‌اید خازن برد ماشین لباسشویی را تعویض کنید:
اگر دستگاه را روشن کردید و دیدید هنگام شستشو ماشین لباسشویی بعد ۵ ثانیه خاموش می‌شود خازن برد کنترل مشکل دارد.در صورتی که نور قفل کن درب حالت چشمک زدن پیدا کرده و دستگاه شما بعد از ۵ ثانیه استارت مجدد خاموش می‌شود، بدانید که خازن مشکل دارد.برای رفع مشکل خازن نکات زیر را مدنظر قرار دهید:کنترل پنل لباسشویی را باز کنید و سپس، یک خازن کوچک ۶. ۳ ولت پیدا می‌کنید. و مشاهده می‌کنید که خازن مدنظر از لحاظ شکل ظاهری معیوب شده، خازن قدیمی را در بیاورید و خازن هم نام با آن را جایگزین کنید.اگر این خازن معیوب باشد درب لباسشویی فرمان بسته شو به مدار را نخواهد داد و برد لباسشویی فرمان اجرا برنامه به دستگاه را نمی‌دهد و موتور شروع به کار نمی‌کند.

نقشه و مدار برد لباسشویی

قبل از این که به فکر تعمیر و عیب‌یابی دستگاه خود باشید، باید توجه کنید مدل دستگاه و شرکت سازنده ماشین لباسشویی چه برندیه چرا که نقشه‌های مدار فرمان برد ماشین لباسشویی باهم تفاوت دارند.
پاور و تغذیه مهمترین قسمت برد است که می‌تواند بیشترین خرابی را داشته باشد.
خازن‌ها در عملکرد صحیحی برد نقش اصلی دارند و خرابی آن‌ها موجب از کار افتادن برد خواهد شد.
آی سی برد لباسشویی که بسیار حساس است ممکن است خراب شود.
رله‌ها، آی سی رگلاتور و سوییچ‌های الکترونیکی و مقومت‌ها، دیود‌ها، از دیگر قطعات مهم برد لباسشویی به حساب می‌آیند.

هزینه تعمیر برد لباسشویی

برای تعمیر برد ماشین لباسشویی قیمت ثابتی وجود ندارد، چون که برد کنترل شامل بخش‌های مختلفی است، هر بخش از قطعاتی گوناگونی تشکیل شده، ملاک قیمت‌گذاری این قطعات و روش عیب‌یابی آن‌ها باهم متفاومت است. حتی مدل و برند دستگاه می‌تواند روی قیمت‌گذاری تأثیر داشته باشد، می‌توان گفت برخی از برد‌ها از فناوری و ساخت پیچیده‌تری برخوردار هستن بر این اساس قیمت نهایی باید ارزیابی شود.

تماس با ما

تعویض برد الکتریکی و خرید برد ماشین لباسشویی

خوشبختانه شرکت ساری سرویس شرایطی فراهم کرده تا مشتریان بتوانند برد‌های دستگاه خود را به راحتی پیدا و تهیه کنند. شما مشتری و همکار محترم کافیه نوع محصول و مدل دستگاه یا عکس از لباسشویی مربوطه را برای ما ارسال کنید تا از قیمت و شرایط ، موجودی اطلاعات کسب کنید.همچنین برای تعمیرات برد ماشین لباسشویی خود با ما در ارتباط باشید.


برام برد تهیه کن

نتیجه گیری

در این مقاله به تمام مواردی که ممکن است برای شما اتفاق بیفتد اشاره کردیم تو برخی موارد نیازی به تعویض برد ماشین لباسشویی نیست، و با تعمیر مشکل حل خواهد شد. باید توجه کنید هنگام کار نکردن دستگاه یا خاموش شدن در حال شستشو، و مواردی که باعث اختلال در کار لباسشویی شود قابل تعمیر و عیب‌یابی است.
مشکلات زیر شما را نیازمند تعمیر یا تعویض برد الکترونیکی ماشین لباسشویی می‌کند:

اگر آی سی اصلی برد الکترونیکی لباسشویی سوخته باشد یا برد باید تعویض شود یا تعمیر در صورتی بخش نرم‌افزاری وجود داشته باشد.
تنها شرکت‌های که همچنان در ایران تولید و نمایندگی دارن می‌توانن به برنامه آی سی‌ها دسترسی داشته باشن.
اگر به دفعات زیاد برد ماشین لباسشویی را تعمیر کنید برد مربوطه ارزش نصب مجدد ندارد.
اگر قسمتی از برد آتیش گرفته باشد و کاملاً سوخته باشد با ماژیک هم قابل طراحی مجدد نباشد، باید تعویض گردد.
اگر آب به داخل برد الکتریکی نفوذ کند تعمیر آن کار دشواری است و باید تعویض شود.